Τση Κρήτης το γλυκό ψωμί στην τάβλα θα προσμένει, να ρθούν οι φίλοι οι καλοί κι ξένοι να κοπιάσουν. Ρακή δροσάτη να γευτούν και ντάκο παξιμάδι. Καλτσιούνια, ξεροτήγανα, αρνί και σταμναγκάθι και δίπλα η λύρα συντροφιά το κέρασμα τση Κρήτης... Σμαραγδάκι...

Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021

ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ...ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ...

Ακόμα μια φορά ανάτρεξα στο περιοδικό των σούπερ μάρκετ των  καταστημάτων Χαλκιαδάκη...

Ας ψάξουμε είπα στο εαυτό μου όλο και κάτι όμορφο θα βρούμε να αλιεύσουμε...

Με την εξαιρετική του πάντα ύλη, και με θέματα της παράδοσης και όχι μόνο, με τις πανέμορφες φωτογραφίες και τα κείμενα του κυρίου Νίκου Ψιλάκη και της Εφης Ψιλάκη, να κοσμούν τις σελίδες του, το τριμηνιαίο αυτό περιοδικό, έχει γίνει ένα από τα μοναδικά στο είδος του...

Αυτή την φορά, ξεφυλλίζοντας το...

Όταν ο ήλιος πλαγιάζει κι απλώνει στη γης το χρυσάφι του, οι σκιές μεγαλώνουν. Είναι η χαρά του φωτογράφου που προσπαθεί ν αποτυπώσει τα μικρά καθημερινά θαύματα, εκείνα που συνθέτουν την ποικιλομορφία του κόσμου μας. Και την ομορφιά του νομίζω.

Ακόμη κι ένα σπίτι παραδομένο στην δικαιοδοσία της μνήμης μπορεί ν απολαμβάνει τις θερμές αποχρώσεις.

Κοιτάζεις την οθόνη της μηχανής. Θερμοκρασία χρώματος ως έχει. Ετσι γιατί δεν θέλεις τίποτα να αλλάξεις. Ακόμη κι ένα ξεχασμένο αγριόχορτο που ποζάρει σε πρώτο πλάνο έχει δικαίωμα στο κάδρο σου.

Λίγο χρυσάφι ακόμη, λίγο φως ακόμη, λίγο θαύμα ακόμη.

Κείμενα και φωτογραφία Νίκου Ψιλάκη.

Μονάχα φως!


Ετούτο το τοπίο είναι σκληρό σαν την σιωπή, σφίγγει στον κόρφο του τα πυρωμένα λιθάρια, σφίγγει στο φως τις ορφανές ελιές του και τ αμπέλια του, σφίγγει τα δόντια. Δεν υπάρχει νερό. Μονάχα φως...

Γ.ΡΙΤΣΟΣ

Χωριό.

Πέρα στην άκρη του χωριού

που ο μύλος μας γοργά γυρνά,

κι ο ήλιος του καλοκαιριού

μέσ απ τα δέντρα δεν περνά,

εκεί ναι και το φτωχικό

το σπίτι μου το πατρικό.

.......................

Δεν θέλω εγώ φανταχτερά

παλάτια που λαμποκοπούν,

μηδέ την ψεύτικη χαρά 

που με τα πλούτη τους σκορπούν.

Εγώ ποθώ το φτωχικό

το σπίτι μου το πατρικό.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΟΛΕΜΗΣ


Μοσχοβολούν οι γειτονιές.

...Μοσχοβολούν οι γειτονιές, βασιλικό κι ασβέστη, παίζουν τον έρωτα κρυφά, στις μάντρες τα παιδιά...

Ναι αγαπημένη μου, 

εμείς γι αυτά τα λίγα 

κι απλά πράγματα πολεμάμε

για να μπορούμε να έχουμε  μια πόρτα, εν άστρο, ένα σκαμνί ένα χαρούμενο δρόμο το πρωί ένα ήρεμο όνειρο το βράδυ.

Για να χουμε έναν έρωτα που να μην μας τον λερώνουν, ένα τραγούδι που να μπορούμε να τραγουδάμε...

ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ.  

Μια φωτογραφία-ένα ποίημα της Έφης Ψιλάκη.

Ο χορός της νιότης...

Νότιες ακτές της Κρήτης. Μικρές δαντέλες ο τόπος. Άμμος και βράχια. Πέτρες που παλεύουν αιώνες και αιώνες με το κύμα.

Οι μικρές παρέες όσων αναζήτησαν δροσιά στ ακρογιάλια της νότιας θάλασσας, ξεχύνονται στην 'απλα του τόπου.

Κάποιοι προτιμούν το ραχάτι μιας (μοναδικής στον τόπο)ψαροταβέρνας.

Άλλοι χώνονται στην άμμο, τσιγαρίζονται στον ήλιο, ο φλοίσβος συνεχίζει να μουρμουρίζει, μοιάζει με τραγούδι σειρήνων τούτος ο ήχος κι ας είναι μονότονος.

Και ξάφνου, μέσα απ το πέτρινο παράθυρο που αφήνουν δυο θεόρατοι βράχοι, προβάλουν τα νιάτα.

Κορίτσια κι αγόρια που δεν αρκούνται σε μια συνηθισμένη βουτιά. Πάντα συνομιλούσε με την περιπέτεια η νιότη. Μικρές και μεγαλύτερες αποκοτιές, όλος κόσμος είναι μπροστά της, όλος ο κόσμος είναι δικός της, θέλει να κατακτήσει το όνειρο.

Ενα κλικ της μηχανής ήταν αρκετό. Μια κίνηση. Σαν χορός πάνω στον ανάλαφρο κυματισμό. Σαν χορός πάνω σ ένα βράχο μισοκρυμμένο.

Είναι η άπλα της νιότης. Δώδεκα χρόνια ζωής, άντε δεκατέσσερα, δεκαπέντε.

Ο κόσμος μοιάζει μ ένα μικρό περιγιάλι!

Φωτογραφία, κείμενα, Νίκος Ψιλάκης!

Ελπίζω να περάσατε όμορφα ψάχνοντας μαζί μου μικρούς θησαυρούς εικόνων και γραφής!!

Να έχετε μια όμορφη και χαρούμενη εβδομάδα και να θυμάστε το χαμόγελο πηγάζει  μέσα από την καρδιά, είναι σαν δροσερό νεράκι μοιραστείτε το...😊

Σας ευχαριστώ πολύ που περνάτε και τα λέμε!!


 

20 σχόλια:

  1. "Ο κόσμος μοιάζει μ' ένα μικρό περιγιάλι" Γνωστός ο Ν. Ψιλάκης από άρθρα του περισσότερο όταν οι αναζητήσεις μου έφταναν μέχρι την Κρήτη. Αποσπασματικά διάβασα το "δυο φεγγάρια δρόμο" Έκτοτε έγινε ο αγαπημένος μου. Τα έργα του αφουγκράζονται την ίδια τη ζωή και η μυθοπλασία βαδίζει δίπλα με την ιστορία.
    Πολύ όμορφα όλα τα αποσπάσματα Ρούλα μου, για μια όμορφη αρχή εβδομάδας! Πολύ σ' ευχαριστούμε!
    Φιλιά πολλά! να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανάσα δροσιάς η Καλησπέρα σου Ρούλα μου! Σ' ευχαριστώ πολύ! Λιώνουμε λίγο-λίγο!
      Και τη δική μου αγάπη. Να είστε καλά, καλό ξημέρωμα!

      Διαγραφή
    2. Μα όσο ψάχνω σε αυτά τα τριμηνιαία περιοδικά του κ Χαλκιαδάκη... τα κείμενα και οι φωτογραφίες του κ Ψιλάκη δεν είναι καταπληκτικά Αννίκα μου; Τον ακούγαμε πολλά χρόνια στο ραδιόφωνο και οι εκπομπές του είχαν μεγάλη ακροαματικότητα...
      Είναι τόσο ωραία αυτά τα αποσπάσματα που κάθε φορά θέλω να τα μοιράζομαι μαζί σας όταν η έμπνευση στερεύει!!
      Να είσαι καλά φίλη μου καλή υπομονή...καύσωνας είναι θα περάσει... φιλιαααα!!
      ❤🤗

      Διαγραφή
  2. Υπέροχη φωτεινή ανάρτηση, μας χάρισες Ρούλα μου και πολύ σ' ευχαριστώ!
    Εύχομαι να έχεις μια όμορφη και χαρούμενη βδομάδα!

    ΑΦιλάκια γλυκά από την Κεφαλλονιά και πάντα με πολύ αγάπη! <3 :) :k

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είπα να χαλαρώσουμε λίγο φιλενάδα διαβάζοντας όμορφες σκέψεις ποιητών αλλά και κείμενα με φωτογραφίες που μόνο χαμόγελα μας φέρνουν...😊
      Η Κεφαλονιά είναι από τα ωραιότερα νησιά μας Στεφανία μου τι καλά που πήγες εκεί!!καλά να περνας χρειαζόμαστε μερικές αποδράσεις από την πόλη!!! χαμογελαστά φιλιάαααα!!😃

      Διαγραφή
  3. Γεμίσαμε εδώ ομορφιά, καλοκαίρι, τραγούδι, ποίηση, τέχνη. Πολύ όμορφα αποσπάσματα Ρούλα μου. Και μας έδωσες και θετική αύρα να ξεκινήσουμε τη βδομάδα μας. Την καλησπέρα μου καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτός ήταν ο σκοπός μου με τα αποσπάσματα αυτά και χαίρομαι αν το κατάφερα έστω και λίγο για να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από όλο αυτό που μας στεναχωρεί...
      Μακάρι το ξεκίνημα να ήταν αυτό που ήθελες!!😊
      Να είσαι καλά και να έχεις ένα όμορφο βράδυ 🌙

      Διαγραφή
  4. Τι όμορφη ανάρτηση!
    Ρούλα μου με ταξίδεψες.
    Καλό καλοκαίρι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι αν το κατάφερα αυτό Ελένη μου ..αυτό τον καιρό μας λείπουν τα χαμόγελα και καμιά φορά μια φωτογραφία , ενα κείμενο μας το φέρνει έτσι για να ξεσκάμε...😊
      Σε ευχαριστώ πολύ φίλη μου να είσαι καλά, να περνάς όμορφα καλο σου βραδυ φιλιαααα! ❤

      Διαγραφή
  5. Χρόνια πολλά, Ρουλίτσα μου!!! Υπέροχες οι εικόνες και εξαιρετικά τα κείμενα που αλίευσες και μας παρουσιάζεις!!!
    Καλό καλοκαίρι, σου εύχομαι!!!
    Φιλάκια πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ετσι για να σκεφτούμε και κάτι όμορφο Μαριάννα μου μέσα στην μιζέρια που μας μας δέρνει, η ποίηση πάντα θα κάνεις να χαλαρώνουμε όταν υπάρχουν υπάρχουν και αυτά τα κείμενα και οι φωτογραφίες που μόνο χαμόγελα μας χαρίζουν...😊
      Ας έχουμε ένα όμορφο καλοκαιρακι φίλη μου να περνάς καλά φιλιαααα!!❤

      Διαγραφή
  6. Θα σου απαντούσα με τους αγαπημένους στίχους του Λειβαδίτη:
    "Ναι αγαπημένη μου, /εμείς γι αυτά τα λίγα /κι απλά πράγματα πολεμάμε..."

    Ρουλάκι μου αγαπημένο, γέμισες με φως τη μέρα και την ψυχή μας.
    Τελικά αυτός ο Χαλκιαδάκης, χαλάει την πιάτσα της αγοράς.
    Μα να προβάλλει πολιτισμό; 😉

    Καλό καλοκαιράκι αγαπημένη μου ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και πολύ καλά έκανες Κανελλάκι μου γιατί αυτοί ακριβώς οι στίχοι με αντιπροσωπεύουν .. τι νομίζεις ότι χρειαζόμαστε; αυτά ακριβώς που ποίησε και ο Λειβαδίτης...
      Μα είδες τι κάνει; 😊 Το περιοδικό αυτό το έχω λατρέψει για ότι προβάλει και κάθε φορά που θα το ανοίξω αγάπη μου, όλο και κάτι όμορφο θα βρω να μοιραστώ μαζί σας, μέσα σε αυτήν την κατήφεια που μας κυκλώνει...
      Να είσαι καλά και να βρίσκεις αφορμές για χαμόγελα ΜαρΆκι μου φιλιαααα Σ.Λ.❤ 🤗

      Διαγραφή
  7. Δροσερή καλημέρα Σμαράγδα ;)Πόσο όμορφα ξεκίνησες την ημέρα μου με τις όμορφες εικόνες
    και α ποιήματα :p Καλό καλοκαίρι με υγεία και πολλές δροσερές βουτιές ! Εύχομαι η εβδομάδα να κλείσει όμορφα :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι να ξεκινούν όμορφα οι μέρες σου Κυριακή μου την έχουμε ανάγκη αυτή την ομορφιά, είναι η μπαταρία που μας δίνει την δύναμη να χαμογελάμε και να ελπίζουμε για τις καλύτερες μέρες που θα έρθουν...😊
      Να είσαι καλά να έχεις και εσύ ένα όμορφο καλοκαιρακι όπως το ονειρεύεσε...καλο σου βράδυ φιλιααα !!❤😊

      Διαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αυτά τα λίγα τα απλά, που θέλουμε, θέλουν να μας στερήσουν.
    Γιατί;
    Ευχαριστούμε πολύ Ρούλα μου, για την ωραία ανάρτηση.
    Να μας στέλνει κι εδώ το περιοδικό του ο Κύριος Χαλκιαδακης.
    Σε φιλώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν θέλουμε πολλά Ρένα μου για να είμαστε καλά και να έχουμε ένα χαμόγελο στα χείλη μας...
      Οπως το λέει και ο Τάσος Λειβαδίτης..."εμείς γι αυτά τα λίγα /κι απλά πράγματα πολεμάμε..."
      Και θα προσθέσω φιλενάδα πως δεν θα μας τα πάρουν, γιατί δεν θα τους αφήσουμε εμείς...
      Θα τα κρατήσουμε γιατί αυτά τα απλά αγαπάμε...😊
      Να είσαι καλά στις διακοπές σου Ρένα μου, φρόντισε να περνάτε όμορφα!! αυτό έχει σημασία!! καλο σου ξημερωμα 🌙και αύριο με υγεία φιλιααα!!😘

      Διαγραφή
  10. Τι ομορφα λογια.Μακαρι να μπορουσαν να μιλησουν σε ολες ολες τις καρδιες των ανθρωπων.Ισως λεω ισως να γινομασταν καλυτεροι.Φιλακια Ρουλακι μου.Να περνας καλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάτι τέτοια όμορφα Λίτσα μου μας κάνουν λίγο να ξεφεύγουμε από την μαυρίλα που μας τριγυρίζει...όχι δεν θέλω να το βάλουμε κάτω ας ψάχνουμε αφορμές να χαμογελάμε φιλενάδα και μια από αυτές είναι όμορφα κείμενα και εικόνες!!😊
      Να είστε καλά όλοι και προσοχή στο καύσωνα να περνάτε όμορφα!! την αγάπη μου ❤ φιλιαααα!!😘

      Διαγραφή