Τση Κρήτης το γλυκό ψωμί στην τάβλα θα προσμένει, να ρθούν οι φίλοι οι καλοί κι ξένοι να κοπιάσουν. Ρακή δροσάτη να γευτούν και ντάκο παξιμάδι. Καλτσιούνια, ξεροτήγανα, αρνί και σταμναγκάθι και δίπλα η λύρα συντροφιά το κέρασμα τση Κρήτης... Σμαραγδάκι...

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2022

Η ΨΥΧΉ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ...

 


Λέξεις περίτεχνα συνδυασμένες για να δημιουργήσουν ένα δίστιχο με δεκαπεντασύλλαβο και ομοιοκαταληξία, που εκφράζει τα συναισθήματα, τις σκέψεις, ή ακόμα και την καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, είναι μια σύντομη περιγραφή της Μαντινάδας.

Για τους Κρητικούς οι μαντινάδες δεν είναι μόνο ορισμός, μια συνήθεια, ή ένας τρόπος ψυχαγωγίας, είναι κάτι παραπάνω.

"Μαντινάδα είναι η κραυγή που αφήνει μια ψυχή αρρενωπή, αλλά εξαιρετικά ευαίσθητη. Η κρητική ψυχή" ισχυριζόταν ο Νίκος Καζαντζάκης, εξηγώντας με τον καλύτερο τρόπο την σημασία της μαντινάδας για τους Κρήτες.

Επίσης, ο δικηγόρος ποιητής, μαντιναδολόγος, Κωστής Καλλέργης στο βιβλίο του "Μαντινάδες και τραγούδια της Κρήτης" προσπαθώντας να εξηγήσει την έννοια της μαντινάδας, αναφέρει ότι είναι "ο αυθεντικός τρόπος που εκφράζεται ο κρητικός, τα συναισθήματα που τα βιώνει δυνατά, αλλά και τα σκορπίζει απλόχερα...και είναι αποτέλεσμα και στάση ζωής και καθημερινής φιλοσοφικής εξάσκηση της συλλογικής του"

Η προέλευση της λέξης μαντινάδα λέγεται ότι είναι σύνθετη και προέρχεται από τις λέξεις "μαντεύω και "κ(άδω).Σύμφωνα με αυτήν την εκδοχή, η οποία είναι και η επικρατέστερη, μαντινάδα σημαίνει, να τραγουδάς τις προφητείες. Άλλοι ισχυρίζονται ότι η προέλευση της λέξης είναι εξελληνισμένος τύπος του ενετικού "mantinata"

Αυτή η δεύτερη εκδοχή φαίνεται να μην έχει βάση, καθώς αυτός ο τρόπος επικοινωνίας των κατοίκων της Κρήτης μέσο των μαντινάδων, υπήρχε και πριν την Ενετοκρατία.

Οι μαντινάδες σαφέστατα εξελίχθηκαν κατά την διάρκεια της ενετοκρατίας και μάλιστα οι κρητικοί επηρεάστηκαν από τους Ενετούς ποιητές. Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη των μικρών "ποιημάτων" ήταν και η μεγάλη απήχηση που είχε το αριστούργημα του Βιτσέτζου Κορνάρου. "Ερωτόκριτος".

Ωστόσο, αναφορές για την ανάγκη των κρητικών να επικοινωνούν μέσα από στίχους, έχουμε και από τους αρχαίους χρόνους. Μάλιστα από ιστορικούς της εποχής εκείνης, αναφέρονται σε μάντεις Κρητικής καταγωγής.(Επιμενίδης -Ιοφών) που έδιναν τους χρησμούς με ποιητική μορφή. 

Οι μαντινάδες έχουν πλέον ταυτιστεί με την Κρήτη, καθώς είναι το   μοναδικό μέρος που ακόμα παράγονται με αμείωτους ρυθμούς, αυτά τα δίστιχα διαμαντάκια, που εκτός από την ψυχή εκείνων που τις δημιουργούν, κρύβουν μέσα τους και έναν ολόκληρο πολιτισμό.

Στο κοντινό παρελθόν η πλειοψηφία των κατοίκων του νησιού, μπορούσε να εκφράσει την χαρά του, τον πόνο του, το  παράπονό του, τις σκέψεις του, μέσα από μια μαντινάδα.

Χρησιμοποιούσαν λέξεις μεστές με κριτική ρίζα και δημιουργούσαν ένα αυτοτελές στίχο προκειμένου να εκφραστούν.

Σήμερα υπάρχουν αρκετοί ριμαδόροι, κυρίως στην ενδοχώρα της Κρήτης, που βοηθούν στην μη εξαφάνιση στην μορφή αυτής της τέχνης.

Μαντινάδες μπορούν να ακουστούν σε συζητήσεις μεταξύ φίλων, σε γλέντια, σε γάμους, συνοδευόμενες από την αγαπημένη τους φίλη την λίρα, που δένουν με ένα μαγικό τρόπο...όσο η μαντινάδα δίνει το μήνυμα της, η λίρα την συντροφεύει αρμονικά με τις νότες της...

Οι Κρητικοί κάθε ηλικίας επικοινωνούν, ερωτεύονται, φιλοσοφούν, και γλεντούν με μαντινάδες. Σε κάθε γωνιά της Κρήτης, σε κάθε περίσταση ακούγεται πάντα μια μαντινάδα, που προσπαθεί να περικλείσει στους δυο της στίχους το απαύγασμα της ζωής!!

Οτι και να χει ο κρητικός,

 με λόγια δεν το λέει.

 με μαντινάδες χαίρεται,

με μαντινάδες κλαίει.

  Για ότι διαβάσατε γύρω από την μαντινάδα το έμαθα και εγώ τώρα μαζί σας εδώ...η πηγή  

Είναι να μην ζηλέψεις;

Η σκέψη μου είναι να μοιραστώ μαζί σας για μια ακόμη φορά, κάποιες μαντινάδες που τόλμησα κάποτε να γράψω, ακούγοντας πολύ κρητική μουσική, και πολλές εκπομπές στην τηλεόραση γύρω από την παράδοση της Κρήτης και με έκανε να ψάξω την έννοια και την ρίζα της.

Και τώρα ας κάνω την κρητικιά, εγώ μια Μακεδόνισσα, με ένα μικρό μέρος μέρος της προσπάθειας μου😊

         *****

Τση Κρήτης την αυλόπορτα,

ανοίγω τη με τρόπο.

Να βγω να κάτσω στην αυλή,

Θέλει μεγάλο κόπο.


Αρνεύει η λίρα τση καϋμούς

και κάνει τους τραγούδι.

Και μοιάζουν με τση άνοιξης

το πιο όμορφο λουλούδι.


Με τ ακροδάχτυλα του νου 

η σκέψη μου σ αγγίζει.

Στην πόρτα στέκει τση καρδιάς

και σε καλωσορίζει.


Απανεμιά η αγκάλη σου

μπήκα και γαληνεύω

και φοβισμένα όνειρα

με το φιλί σου αρνεύω.


Με τ άστρα και με γιασεμιά

τ όνειρο πασπαλίζω

γιατί θωρώ την αγαπώ 

και την βαγιοκλαδίζω.


Σκέψη μου πεισματάρικη

και πως να σε πω βγάλω, 

αφού χωρίς την έγνοια της

δεν κάνεις ούτε ζάλο.


Πλιά μπρός σαλεύει  η κάρδιά

και ακλουθά η σκέψη

για να σε βρουν απ το κορμί

κι οι δυο έχουν μισέψει.


Εχω σεβτά μες την κσρδιά

που σιγοφουντανίζει

και πριν μου κάψει το κορμί

σ ένα σου ναι, ελπίζει.


Εμάργωσε πάλι η καρδιά 

κι η ζήλεια με τελειώνει

πού δα νιφάδα του χιονιού

στα χείλη σου να λιώνει.


Βιόλα μου κυριακάτικη

και κανελοανθέ μου

στη στράτα δεν σε πάντηξα

και κακοφαίνετε  μου.


Διαρμίζει η σκέψη μου ξανά

πιάνει και φροκαλίζει.

Πετά τσ αγάπες τση παλιές

και σε καινούργια ελπίζει.


Κρήτη παινέδια θα σου πω 

μα όσα κι αν πω είναι λίγα

Αφού για σένα άφησα

κύρη μου και πατρίδα.


Αν φτάσατε μέχρι εδώ σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας...

Να είστε καλά όλοι, σας εύχομαι μια όμορφη εβδομάδα και θυμήσου ότι...

"Τίποτα από όσα φοράς δεν είναι πιο όμορφο από το χαμόγελο σου!

Connie Stevens.      😄😊

Σας ευχαριστώ πολύ που περνάτε και τα λέμε!




  

31 σχόλια:

  1. Ε μα με το τελευταίο δείχνεις πόσο Κρητικιά έχεις γίνει !!!!
    Πολύ ωραία ανάρτηση φιλενάδα και όσο για τις μαντινάδες σου, σε παραδέχομαι....τόχεις για τα καλά !!!! Σε φιλώ !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ράνια μου...
      Κατέχω το πως Κρητικιά,
      θα γίνω ετσά που πάει
      αφού σαν κόρη αληθινή
      η Κρήτη μ αγαπάει.

      Αυτή δεν είναι γνήσια μαντινάδα , είναι απλά στίχος δεκαπεντασύλλαβος
      και προσπάθησα να σου απαντήσω με αυτόν τον τρόπο φίλη μου...την αγάπη μου πάντα φιλιάαα 😍

      Διαγραφή
  2. Αφού το ξέρεις φιληνάδα...έχω αφήσει στη Κρήτη την μισή μου καρδιά! Όταν ήρθα την πρώτη φορά θυμάμαι το κέντρο που πήγαμε με τοπικούς χορούς, τους φίλους που γνώρισα, τα βαπτίσια που έγινα ...κατά λάθος κουμπάρα συντέκνησα γιατί είπα το Πιστεύω, τον..παπά που μου έκανε..."πονηρές προτάσεις",,29 ετών βλέπδις..το βιβλίο συνταγών που αγόρασα, τις κασέτες τότε με τις μαντηνάδες και το.. κλάμα που έριξαστο καράβι φεύγοντας. Χρόνια μετά ξαναγυρίζοντας γνώρισα άλλους φίλους και ο "έρωτας"με την Κρήτη έγινε Αγάπη. Μου λείπει...μα τώρα πια δύσκολα να ξαναχαρώ όλα όσα έζησα εκεί όπως τα έζησα. Έτσι.. τα έκανα Ανάμνηση γλυκιάστο βάθος της ψυχής μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχτίδα μου...
      Την αγκαλιά της άνοιξε
      σαν πρωτοήρθα η Κρήτη
      μ ανάθρεψε και μ έκανε
      παιδί του Ψηλορείτη...

      Ναι η Κρήτη είναι πλανεύτρα παράδειγμα εμένα πάρε φιλενάδα...😊 που μέχρι και μαντινάδες με έμαθε να γράφω...
      Την ίδια νοσταλγία έχω και εγώ για την Σαλονίκη μας και βλέπω πόσο δύσκολα οσο μεγαλώνεις είναι πια τα ταξίδια, όμως ποτέ δεν λέμε ποτέ ε; την αγάπη μου πάντα 😍

      Διαγραφή
  3. Έγινες Κρητικιά ως το κόκκαλο! Δεν ήξερα τόσα για τις μαντινάδες και σ'ευχαριστώ που τα μοιράστηκες μαζί μας. Ωραίες οι μαντινάδες που έγραψες, μπράβο Μακεδόνισσα Κρητικιά μου. Να σαι καλά Ρούλα μου
    Σου χαρίζω ένα τεράστιο χαμόγελο και μια καλημέρα για όλη μέρα
    Φιλάκια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννιώ μου...
      Το γνώρισμα του κρητικού,
      είναι η λεβεντιά του
      και μαντινάδες όμορφες
      που βγάζει απ΄την καρδιά του...

      Η σωστή μαντινάδα πρέπει να έχει μέσα της κρητική διάλεκτο, αλλά με τα χρόνια πιά ο δεκαπεντασύλλαβος στίχος έγινε πιο απλός, όπως αυτός που προσπαθώ να σας απαντήσω στα σχόλια σας αλλά να έχει και σχέση με το θέμα... 😊

      Οταν γελάς σπέρνεις χαρά
      χαμόγελα θερίζεις
      γι αυτό ποτέ μες την ζωή
      μην πάψεις να ελπίζεις... την αγάπη μου πάντα Αννιώ μου φιλιααα!! 😍

      Διαγραφή
  4. H Κρήτη ευτυχησε ν αποκτήσει το πιο πολύτιμο πετράδι της Β.Ελλάδας που την τιμά με τη στάση ζωής της και την ατέλειωτη αγάπη και σεβασμό της.
    ΑΞΙΑ ΚΡΗΤΙΚΟΠΟΥΛΑ! Γιατί εγω πιστεύω οτι δεν γεννιέσαι μόνο (άσε που άλλοι που γεννιώνται την βρωμίζουν,την κάθε Πόλη και ειναι όνειδος) αλλά ΓΙΝΕΣΑΙ!
    Φιλιά πολλά λεβεντομάνα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαρά μου ...

      Ξένο πουλί στην Κρήτη μπλιό
      ήρθα κι έχω φωλιάσει
      και αυτή τα χέρια άπλωσε
      και μ έχει αγκαλιάσει.

      Η Κρήτη τόχει αυτό να αφομοιώνει όσους η μοίρα τους φέρει στο δρόμο της αγάπη μου και εγώ σαν ερωτική μετανάστρια δεν γινόταν να μείνω ανεπηρέαστη από την γοητεία της, αλλά και να μην ξεχνώ όμως από που ήρθα.
      Σε ευχαριστώ πολύ Χαρά μου για τα τόσο κολακευτικά σχόλια σου...λέω εγώ τώρα μήπως υπερβάλεις;😊
      Να είσαι καλά την αγάπη μου πάντα Χαρούλα μου! φιλιααα 😍

      Διαγραφή
  5. Όχι μόνο διάβασα με μεγάλη προσοχή τι είναι η μαντινάδα αλλά έτσι μπόρεσα και απόλαυσα τις δικές σου πανέμορφες μαντινάδες Ρούλα μου!
    Για μένα η μαντινάδα είναι ένας έξυπνος στίχος που έχει όμως και πολύ καρδιά!
    Το να έχει ένας τόπος έναν παρόμοιο τρόπο έκφρασης τόσα χρόνια σημαίνει πως έχει και γερούς δεσμούς!

    ΑΦιλάκια μελωδικά, ηλιόλουστα και πολύ χαμογελαστά! <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στεφανία μου...

      Εχουνε κρυγιωρέματα
      τα πόδια και πονάνε
      και εδά μου το θυμίζουνε
      τα χρόνια πως περνάνε...🤣

      Πράγματι η μαντινάδα είναι που ακόμα και σήμερα κρατάει την παράδοση εδώ, φαίνεται να την έχει στο ντιενέι του ο κρητικός, γι αυτό κρατιέται ζωντανή μέχρι σήμερα.. και έτσι δεν έχει σβήσει...εγω απλά μια προσπάθεια κάνω φιλενάδα...
      Να περνάς όμορφα, την αγάπη μου πάντα... βροχερά φιλάκια από εδώ.. 😍

      Διαγραφή
  6. Γεια σου Ρούλα, Κρητικός και μαντινάδα πανε αντάμα, αληθεια ειναι αυτή. Οσο μεναμε στο Ηρακλειο χαιρομασταν να βλεπουμε μια εκπομπή τοπικου καναλιού αφιερωμενη στα τραγουδια και τις μαντινάδες της Κρήτης. Επίσης, μια φορα βοηθουσαμε σ'ενα τρύγο και τα παιδιά δε σταμάταγαν να λενε μαντινάδες! Αυτό μου ειχε κανει πολλή αίσθηση! Φιλακια πολλά και καλη βδομαδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευγενία μου...

      Δεν το μπορώ του κρητικού
      εγώ μια Μακεδόνα
      να φτάξω το ταλέντο τους
      ούτε σ έναν αιώνα...

      Ετσι είναι όπως τα λες με τους κρητικούς και τις μαντινάδες .
      Αυτές τις εκπομπές βλέπω και εγώ απο χρόνια και μου κέντρισαν την περιέργεια και άρχισα να ορνιθοσκαλίζω.
      Να περνάς καλά , να έχεις ένα υπέροχο βράδυ. την αγάπη μου φιλιααα!!😍

      Διαγραφή
  7. Εγώ Σμαράγδι μου πιστεύω ότι 1) πρώτα θα καταστραφεί ο κόσμος και μετά θα "χαθούν" οι μαντινάδες 2) στην προηγούμενη ζωή μου πρέπει να ήμουν.. Κρητικός! 😋 Αλλιώς δεν εξηγείται η αγάπη μου για την Κρήτη. Έχω επιχειρήσει να γράψω κι εγώ μαντινάδες, αλλά τί να σου κάνω που δεν .. "κατέω" τη διάλεκτο! Εσύ όμως τόσα χρόνια εκεί, έγινες ξεφτέρι! Φιλιά! ⭐

    Υ.Γ "Πάλι εσένα στο μυαλό έχω και ταξιδεύω…" Τζουγανάκης, έρωτας! 😉

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πετρίνα μου...

      Κρήτη μου πήρες την καρδιά
      πήρες και το κορμί μου
      και σαν κορώνα σε φορώ
      πάνω στην κεφαλή μου...

      Κάτω από τον ήχο του...Πάλι εσένα στο μυαλό έχω και ταξιδεύω αμάν αμάν έχω και ταξιδεύω...Σε καταλαβαίνω απόλυτα
      φιλενάδα πάρε παράδειγμα εμένα, που μέχρι μαντινάδες γράφω για το χατίρι της😊 πάντως προσπάθησε για μαντινάδες σίγουρα θα τα καταφέρεις Πετρίνα μου τώρα με το ιντερνέτ κατέεις δεν κατέεις την διάλεκτο έχουν και μετάφραση 😊
      Τζουγανάκης λατρεία!!👍 καλά να περνάς Πετρίνα μου την αγάπη μου φιλιάααα!!😍

      Διαγραφή
  8. Δεν πιάνεσαι φιλενάδα.
    Σ ευχαριστούμε για τα ωραία που μοιράστηκες μαζί μας και για τις μαντινάδες σου.
    Πολύ μιυ αρέσουν τα Κρητικά και είναι ένας ακόμα λόγος που βλέπω τον Σασμό, αν και δεν μιλάνε και πολύ.
    Σας φιλώ όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ρένα μου...

      Στου γλάρου τ άσπρα τα φτερά
      την σκέψη έχω ακουμπήσει
      να σ εύρει Σαλονίκη μου
      να σε γλυκοφιλήσει.

      Εδώ φιλενάδα βρίσκεται όλη η νοσταλγία μου...μπορεί να αγαπώ την Κρήτη γιατί...

      Ενας λεβέντης κρητικός,΄ (πριν αμνημονεύτων χρόνων) 🤣
      με πλάνεψε και να μαι
      και δεύτερη πατρίδα μου
      η Κρήτη τώρα θα ναι.

      Αλλά σαν την Σαλονίκη δεν έχει!!!🧡
      Στον Σασμό, μόνο η Τσομπανάκη και ο γιός της είναι κρητικοί γι αυτό και μιλάει γνήσια κρητική διάλεκτο, όλοι οι άλλοι είναι από αλλού... εννοείτε ότι βλέπουμε σασμό φιλενάδα...την αγάπη μου πάντα φιλιάαα!!😘😍

      Διαγραφή
  9. Καλησπέρα σου βρε Ρούλα μου! Με τις μαντινάδες σου και την ψυχή που κουβαλούν. Με το άρωμα και την ανάσα που μεταδίδουν. Την έχουμε ανάγκη αυτή την αύρα καλή μας φίλη να είσαι σίγουρη. Να περνάς καλά. Στέλνω την αγάπη μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γιάννη...

      Θέλει ψυχή, θέλει μυαλό
      θέλει και εξυπνάδα
      να βάλεις λέξεις ταιριαστές
      να γίνει μαντινάδα.

      Αυτό το ταλέντο να μπορούν να σκαρφίζονται στο λεπτό τις μαντινάδες και μάλιστα στο τσάκα τσάκα μόνο οι κρητικοί το έχουν εδώ...εγώ για να γράψω μία θέλω να σκεφτώ ώρα...π.χ όπως αυτή που σου έγραψα εδώ...
      Να περνάς όμορφα ότι και να κάνεις καλό σου βράδυ!! 🌙

      Διαγραφή
  10. Κρήτη δίχως μαντηναδα δε λέγεται.... Να είσαι καλά Ρουλα μου, που μοιράστηκες μαζί μας, λίγες πληροφορίες για το αγαθό που ξεχωρίζει την Κρήτη από την υπόλοιπη Ελλάδα και πολύ περισσότερο τις δικές σου μαντινάδες που η καθεμία έχει το δικό της νόημα!
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου...

      Τι να τα κάνεις κοπελιά
      τα πλούτη τα καλά σου
      πλούτη οι μαντινάδες σου
      και προίκα η ομορφιά σου...

      Ακριβώς Μαρία μου δεν νοείται χωριστά το ένα από το άλλο, αυτά τα δυο είναι αλληλένδετα μεταξύ τους.
      η Μαντινάδα είναι η ψυχή της και η παράδοση που συνεχίζεται μέχρι σήμερα...
      Να περνας ΄όμορφα ότι και να κάνεις Μαρία μου την αγάπη μου...😍

      Διαγραφή
  11. Πως καμαρώνει η ψυχή γροικώντας τέτοια λόγια
    Ένα να γίνουν οι καρδιές, να φτάσουν στην αυλή σου
    Να βρουν την πόρτα ανοιχτή, στρωμένο το τραπέζι
    Κι ας παίζει η λύρα αγαλιανά και το χορό να σύρουν
    κι άλλες γυναίκες σαν και μας, να ναι η τιμή περίσσια.

    Μπορείς να κάνεις ένα συναρπαστικό ταξίδι μέσα απ’ τις λέξεις, μέσα απ’ τις μαντινάδες, το γλωσσικό πλούτο που πλάθει λέξεις με εικόνες και ποιητικές αποχρώσεις. Ρούλα μου γι αυτό το αφιέρωμα στην Κριτική γλώσσα και τις μαντινάδες πολύ σ' ευχαριστούμε!
    Να είστε καλά, Καλή εβδομάδα!
    Την αγάπη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίκα μου...

      Τση Κρήτης το γλυκό ψωμί στην τάβλα θα προσμένει
      να ρθούν οι φίλοι οι καλοί κι ξένοι να κοπιάσουν.
      Ρακή δροσάτη να γευτούν και ντάκο παξιμάδι
      καλτσιούνια, ξεροτήγανα, αρνί και σταμναγκάθι
      και δίπλα η λύρα συντροφιά το κέρασμα τση Κρήτης!

      Αφιερωμένο στην ρήμα σου, που είναι και αυτή μια ιδιαιτερότητα της Κρήτης και στον όμορφο δικό σου λόγο Αννίκα
      μου...βέβαια όλα αυτά τα βρίσκεις πιο συχνά στην ενδοχώρα της...στην πόλη αυτά τα έθιμα φθίνουν όσο περνάν τα χρόνια και για αυτό θέλησα να κάνω αυτό το αφιέρωμα.
      Να είσαι καλά, να περνας όμορφα...την αγάπη μου πάντα φιλιααα!!❤😍

      Διαγραφή
  12. Με τουτα και με εκεινα εσυ και η Βαγγελιω μας (ξερεις ποια)μας κανατε να αγαπησουμε την Κρητη σαν να ειναι δευτερη πατριδα μας.Πολυ χαιρομαι για εσενα κουκλα μου.Φιλακια πολλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Λίτσα μου

      Θεέ μου και γιάντα την καρδιά
      στην μέση την χωρίζεις
      και δυο πατρίδες ν αγαπώ
      μόνο Εσύ ορίζεις!

      Είναι κάποια συναισθήματα που συνωστίζονται πιο θα κυριαρχήσει στην καρδιά...όμως η πάλη αυτή δεν έχει νικητή φιλενάδα...ομως όπως λέω και πιο πάνω συμπατριώτισσά μου, σαν την Σαλονίκη δεν έχει!!!
      Να περνάτε όμορφα Λίτσα μου την αγαπη ❤μου πάντα φιλιααα!!😍

      Διαγραφή
  13. Γεια σου βρε λεβέντισσα με τα ωραία σου!!!
    Εν τω μεταξύ, έχεις μάθει περίφημα και την κρητική ντοπιολαλιά. Πολλές λέξεις μου είναι άγνωστες (κρητικιά του γλυκού νερού είμαι τρομάρα μου) 😉
    Ρούλα μου είναι δύσκολο να συνθέσεις μια μαντινάδα κι εσύ το κατέκτησες κι αυτό.
    Τι να σου πω; Θαυμάζω τα έργα σου ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου και σένα Κανελλάκι μου...

      Δύο αγάπες μ έβαλαν
      μες του καϋμού την ζάλη
      Μακεδονία είναι η μιά
      Και Κρήτη είναι η άλλη.

      Να μην το κάνει η μοίρα μου
      καμιά απ τις δυο να χάσω
      την μιά ν αφήσω δεν μπορώ
      την άλλη να ξεχάσω.

      Εδώ δεν είναι ξενηθιά
      κι ας είμαι απ΄άλλο τόπο
      γιατί με φιλοξένησε
      η αγάπη των ανθρώπω.

      Αυτές η μαντινάδες είναι οι απλές αγάπη μου είναι απλά δεκαπεντασύλλαβος οι σωστές μαντινάδες είναι έτσι, από ότι μου έχει μάθει μια κρητικιά δασκάλα συνταξιούχα τώρα πιά με πολλά βραβεία για την παράδοση της κρητικής διαλέκτου, όπως...

      Η κατσιφάρα την καρδιά
      πάλι θα την τυλίξει
      και βήμα βήμα ο καϋμός
      στον δέτη θα την ρίξει.. έτσι είναι η σωστή μαντινάδα, 😊 αλλά είπαμε...μου αρέσει να προσπαθώ γενικώς.
      Πια μαντινάδα να σου πει
      κανείς να σου ταιριάζει
      που μοιάζεις με αυγερινό
      όντες γλυκοχαράζει. την αγάπη μου πάντα Κανελλάκι μου Σ.Λ.❤




      Διαγραφή
  14. Σμαραγδένια μου σε ευχαριστούμε που μοιράστηκες μαζί μας τόσες πληροφορίες για τις μαντινάδες και φυσικά τις υπέροχες μαντινάδες σου.
    Μια ανάρτηση με αέρα Κρήτης που πολύ την απολαύσαμε.
    Να 'σαι πάντα καλά και να μας χαρίζεις χαμόγελα.
    Σε φιλώ πολύ γλυκά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρινάκι μου...

      Αέρα πήρε πάλι ο νους
      και τα φτερά του απλώνει
      κι έρχεται βιόλα να σε βρει,
      για να μην είσαι μόνη..

      Αφιερωμένη σε σένα μικρή μου η μαντινάδα μου και στην Κρήτη που με φιλοξενεί πάνω από μισώ αιώνα...
      σε ευχαριστώ πολύ που περνάς και τα λέμε κορίτσι μου να είσαι καλά Μαρινάκι μου την αγάπη μου πάντα 💚 φιλιαααα😍

      Διαγραφή
  15. "Μη τόνε κλαις τον αετό απού πετά οντε βρέχει
    Μα κλαίγε το μικρό πουλί απού φτερά δεν έχει. "
    Ρούλα μου γλυκιά σου αφήνω με αγάπη τη μαντινάδα που έλεγε ο πατέρας μου. Πολλά φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή